Dzień Kobiet to nie tylko okazja do celebrowania wyjątkowości każdej z nas, ale także moment, by spojrzeć na nasze codzienne wyzwania. A wciąż jest nad czym pracować! Najnowsze badanie Avon „Równe szanse dla kobiet 2024” jasno wskazuje, że dla blisko 89 proc. Polek stereotypy dotyczące płci stanowią realną barierę w rozwoju, a aż 65 proc. z nich nie czuje się bezpiecznie, wychodząc wieczorem z domu. Realnym problemem pozostaje także przemoc domowa – aż 25 proc. badanych zauważa jej oznaki u swoich współpracowników. Najwyższy czas powiedzieć temu STOP. Avon przygotował specjalny zestaw
z najnowszą szminką Hydramatic Shine i designerską kosmetyczką, z którego cały zysk trafi do fundacji Feminoteka na walkę z przemocą wobec kobiet.
Brak poczucia bezpieczeństwa
Poczucie bezpieczeństwa, a raczej jego brak – choć trudno uwierzyć, że w dzisiejszych czasach to wciąż aktualne – okazuje się czynnikiem, który silnie wpływa na nasz komfort. Aż ¾ kobiet
w Polsce odczuwa obawy podczas wieczornych spacerów czy ćwiczeń, a 65 proc. nie czuje się pewnie, wychodząc po zmroku z domu. To jednak nie koniec zaskakujących statystyk – 32 proc. badanych przyznaje, że boi się korzystać w nocy z transportu publicznego, a 52 proc. odczuwa lęk, wsiadając do taksówek.
Nowe dane ujawniają również, że ponad ¼ Polek (29 proc.) czuła się „niekomfortowo” w miejscu pracy ze względu na swoją płeć, a 8 proc. doświadczyło molestowania. Co więcej, niemal 30 proc. twierdzi, że osoba z pracy zwierzała im się z doświadczanej przemocy domowej, a ponad 25 proc. badanych zauważyło jej fizyczne oznaki u współpracowników. Jeśli mamy szukać jakichkolwiek optymistycznych aspektów, to niemal 40 proc. respondentek w tego typu sytuacji pospieszyło z pomocą.
Poczucie bezpieczeństwa jest jedną z najważniejszych potrzeb w życiu człowieka. Jeśli go nie mamy, żyjemy w napięciu, stresie, a to niesie za sobą wiele konsekwencji, łącznie ze zdrowotnymi, co ma wpływ na nasze życie prywatne, ale też zawodowe. Dyskryminacja czy poczucie zagrożenia
w miejscu pracy, także powoduje poważne skutki, takie jak chociażby brak koncentracji, lęki, problemy psychosomatyczne, co z kolei może przekładać się na większą absencję. Dlatego tak ważne jest, by pracodawcy zapewniali warunki pracy wolne od dyskryminacji w tym molestowania i przemocy. Są do tego zobowiązani przez kodeks pracy, ale badania pokazują, że konieczne są dodatkowe działania, by faktycznie zapewnić poczucie bezpieczeństwa – mówi Joanna Piotrowska, prezeska fundacji Feminoteka.
Równe i równiejsi
Mimo pozytywnych zmian w dostępie do opieki medycznej, zatrudnienia czy edukacji, świat wciąż jest daleki od ideału i prawdziwej równości płci. W wielu obszarach nadal dominują męskie głosy, a szklany sufit nie pozwala kobietom rozbłysnąć na gruncie zawodowym i w pełni uwolnić własnego potencjału. Wyniki najnowszego badania Avon „Równe szanse dla kobiet 2024” przeprowadzonego przez markę wśród 7 tys. respondentek z 7 krajów, w tym z Polski, są tego najlepszym potwierdzeniem, a także iskrą do podjęcia zmian.
Ponad połowa przebadanych Polek przyznaje, że w porównaniu do kolegów trudniej im uzyskać podwyżkę (51 proc.) lub sięgnąć po wysokie stanowisko w firmie (58 proc.). Co więcej, 44 proc. kobiet napotyka ograniczoną elastyczność w miejscu pracy, która utrudnia łączenie kariery
z opieką nad dziećmi. Dla wielu z nas (33 proc.) dużym wyzwaniem okazuje się wystartowanie z własnym biznesem. Obawa przed porażką (48 proc.), brak pomysłu na to, od czego zacząć (40 proc.), a także stereotypy związane z płcią (21 proc.) hamują przedsiębiorczy potencjał kobiet.
Dla dobra kobiet
Z okazji Dnia Kobiet, marka rusza z akcją „Mów o tym głośno i świeć przykładem”. W ramach inicjatywy, powstał limitowany zestaw z najnowszą szminką Hydramatic Shine oraz designerską kosmetyczką. Całowity zysk ze sprzedaży zestawu zostanie przekazany fundacji Feminoteka, która na co dzień wspiera kobiety doświadczające przemocy. Kupując zestaw, dofinansowujesz m.in. działanie pierwszej i jedynej w Polsce aplikacji przeciwprzemocowej Avon Alert, z której skorzystało już 55 tys. użytkowniczek.
Avon od ponad 137 lat na pierwszym miejscu stawia potrzeby kobiet i odważnie porusza kwestię nierówności płci. Firma dąży co zwiększania ich szans oraz przedsiębiorczości, tworząc bezpieczne miejsca pracy, w których mogą się rozwijać. Bycie Konsultantką marki pozwala decydować o sobie i daje narzędzia oraz elastyczność w prowadzeniu własnego biznesu
w sposób, który im odpowiada.
Co więcej, kupując produkty Avon, nie tylko inwestujemy w wysokiej jakości kosmetyki, ale także wspieramy miliony kobiet, by mogły się rozwijać, zarabiać i spełniać marzenia. Ponad 20 proc. ze sprzedaży produktów pomaga tworzyć dla nich lepszą przyszłość[1]. Przez ostatnie 20 lat firma przekazała także ponad 91 milionów dolarów na działania szerzące świadomość o profilaktyce raka piersi i walkę z przemocą.
[1] Średnio, w oparciu o dane z roku 2021, dotyczące zniżek od sugerowanych cen odsprzedaży, oferowanych Konsultantkom Avon na całym świecie; nie każda Konsultantka uzyskuje maksymalne benefity, indywidualnie uzyskiwane wynagrodzenie jest uzależnione od różnych czynników.