SEAT S.A. dostarczył 35% więcej samochodów. Podsumowanie 2023

  • Dzięki sukcesowi zarówno CUPRA, jak i SEAT-a, firma dostarczyła ponad 519 tys. samochodów.
  • CUPRA bije kolejne rekordy z dostawami na poziomie 230 700 egzemplarzy w 2023 r., co stanowi wzrost o 50,9% w porównaniu z rokiem poprzednim.
  • Od momentu wejścia na rynek w 2018 roku, barcelońska marka dostarczyła prawie 530 tys. samochodów i stała się najszybciej rozwijającą się marką motoryzacyjną w Europie.
  • Marka SEAT osiągnęła wynik ponad 288 tys. dostaw, co stanowi wzrost o 24,0% w porównaniu do 2022 r.
  • Trzema głównymi rynkami marki są Niemcy, Hiszpania oraz Wielka Brytania.
  • W Polsce dostawy osiągnęły rekordowy poziom ponad 14 tys. (+82,0%) pojazdów.

SEAT S.A. osiągnął drugi najwyższy w historii wynik sprzedaży w 2023 roku, napędzany zarówno sukcesem SEAT-a, jak i CUPRY. Firma dostarczyła ponad 519 tys. samochodów (2022: 385 600), co oznacza wzrost o 34,6% w porównaniu do poprzedniego roku. Rezultaty te potwierdzają siłę hiszpańskiej spółki, w trudnym momencie transformacji, jakiej ulega branża motoryzacyjna.

Marka CUPRA ponownie ustanowiła rekordy, osiągając wynik 230 700 dostaw, co oznacza wzrost o 50,9% w porównaniu do 2022 roku (152 900). Usprawnienia w łańcuchu dostaw przyczyniły się do zwiększonej produkcji i dwucyfrowego wzrostu marki SEAT, która dostarczyła ponad 288 tys. pojazdów (2022: 232 700; +24,0%). Ponadto dostawy samochodów SEAT i CUPRA osiągnęły łącznie 47 tys. w ostatnim miesiącu poprzedniego roku, co stanowi najlepsze grudniowe rezultaty w historii firmy.

Dane dotyczące dostaw pokazują, że SEAT S.A. prowadzi właściwą strategię dla obu marek. Rekordowe wyniki dowodzą również, że udaje nam się przezwyciężyć trudności, z którymi borykaliśmy się w ciągu ostatnich kilku lat. Mówię tu o pandemii COVID-19 i niedoborach w łańcuchach dostaw.  Pomimo trudnego otoczenia gospodarczego, nie przestajemy patrzeć w przyszłość z optymizmem – przyznaje Wayne Griffiths, dyrektor generalny marek SEAT i CUPRA.

Niemcy pozostają głównym rynkiem dla SEAT S.A., gdzie dostarczono ponad 129 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 22,6% w porównaniu do 2022 roku (105 300) i osiągnięcie rekordowego udziału w rynku na poziomie 4,5%. Hiszpania utrzymała swoją pozycję jako drugi co do wielkości rynek dla firmy, z 79 200 sprzedanymi samochodami, co stanowi wzrost o 26,0% w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku (62 900). Następna w rankingu utrzymuje się Wielka Brytania z prawie 58 tys. sprzedanych egzemplarzy, co oznacza wzrost o 58,1% w porównaniu do 2022 roku (36 600). We Francji osiągnęła ona poziom ponad 33 tys., co stanowi wzrost o 53,9% (21 500), podczas gdy dostawy we Włoszech wzrosły o 25,1%, z 25 300 do 31 600, osiągając najlepszy dotąd udział w rynku na poziomie 2,0%.

Poza pięcioma głównymi rynkami europejskimi hiszpańska spółka przekroczyła barierę dostawy 20 tys. samochodów w Meksyku (21 200; +77,9%), Turcji (20 800; +133,3%) i Austrii (20 200; +24,5%), która odnotowała zarówno najlepsze dostawy, jak i udział w rynku na poziomie 8,5%. Dostawy osiągnęły rekordowy poziom ponad 14 tys. (+82,0%) w Polsce. Firma osiągnęła także najwyższy wynik w Danii, ze sprzedażą równą 9 500 sztuk (+87,5%) i udziałem w rynku na poziomie 5,4%.

Historyczny rok dla CUPRA

CUPRA osiągnęła kolejny kamień milowy w 2023 roku, dostarczając łącznie 528 tys. samochodów od swojego debiutu w 2018 roku. CUPRA Formentor pozostaje najlepiej sprzedającym się modelem firmy i najpopularniejszym CUV-em w Europie. Z ponad 120 tys. dostarczonych egzemplarzy na całym świecie, sprzedaż wzrosła o 23,0% w porównaniu do 2022 roku (97 600). Drugi pod względem popularności model barcelońskiej marki, czyli w 100% elektryczny CUPRA Born, osiągnął łączny wynik dostaw ponad 45 tys. sztuk, co oznacza wzrost o 44,4% w porównaniu do poprzedniego roku (31 400).

CUPRA umocniła swoją pozycję jako jednej z najszybciej rozwijających się marek samochodowych w Europie dzięki silnej obecności na kluczowych rynkach. Niemcy pozostają największym rynkiem dla CUPRY (72 300 sprzedanych sztuk; wzrost o 23,8% w porównaniu do 2022 roku), a następnie Wielka Brytania (25 700; +78,5%), Hiszpania (19 600; +43,0%), Włochy (17 100; +50,9%) i Francja (15 100; +97,6%), które również odnotowały znaczny wzrost. Za nimi znalazły się Polska (9 200; +197,6%) i Austria (7 600; +40,7%). CUPRA zyskuje także popularność w innych krajach, ze wzrostem dostaw w Turcji (10 000; +258,3%), Meksyku (6 500; +51,8%) i Australii (3 800; +238,1%).

Rok 2023 był historycznym dla barcelońskiej marki. Swoją premierę miał pierwszy w 100% elektryczny SUV – CUPRA Tavascan, który ma zostać wprowadzony na rynek w drugiej połowie roku. Ponadto CUPRA zaprezentowała swój nowy samochód koncepcyjny – DarkRebel, który stanowi odzwierciedlenie drapieżnego designu i sportowych osiągów. Jednocześnie marka kontynuowała rozwijanie sieci salonów CUPRA City Garage poprzez otwarcie nowych lokalizacji m.in. w Berlinie i Paryżu.

SEAT za znacznym wzrostem

Rok 2023 był okresem wzrostu dla hiszpańskiej marki. Model Arona utrzymał swoją pozycję jako najlepiej sprzedającego się pojazdu SEAT-a, z dostawami na poziomie 89 tys. egzemplarzy (2022: 71 000; +25,3%), a za nim znalazły się SEAT Ibiza (77 700; +51,5% | 2022: 51 300) oraz SEAT Ateca (66 800; +38,5% | 2022: 48 200).

Marka umocniła swoją pozycję na rynku hiszpańskim, dostarczając prawie 60 tys. pojazdów, co stanowi o 21,2% więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. Niemcy (56 800; +21,2%), Wielka Brytania (32 100; +44,8%) i Francja (18 100; +30,0%) również odnotowały znaczący wzrost, podczas gdy Meksyk zamykał pierwszą piątkę najważniejszych rynków (14 600; +92,6%).

Połączenie obu światów

oRk 2024 dla SEAT S.A. zapowiada się jako intensywny. Firma będzie kontynuowała prace nad największą transformacją w swojej historii, zmierzając ku pełnej elektryfikacji. W tym roku hiszpańska spółka obchodzi 40. rocznicę SEAT-a Ibizy oraz planuje premierę modelu CUPRA Terramar. Dodatkowo branże czekają odświeżone wersje modeli CUPRA Leon i Formentor, a także debiut Borna VZ. Dodatkowo w dalszym ciągu prowadzona jest strategia globalnej ekspansji, a otwarcia nowych salonów CUPRA City Garage planowane są m.in. w Madrycie, Manchesterze, Wiedniu i Stambule.

Czy warto inwestować w złoto?

Złoto ma wysoką wartość od tysiącleci. Jest bardzo cenione przede wszystkim ze względu na rzadkie występowanie, a także swoje właściwości, ponieważ charakteryzuje się bardzo dużą trwałością. Jest także często wybierane przez osoby, które szukają bezpiecznych sposobów na inwestowanie.

Stabilność i bezpieczeństwo złota

Dla kogo inwestycja w złoto jest dobrym rozwiązaniem? Przede wszystkim dla osób, które chcą uniknąć dużego ryzyka. Od wielu lat złoto jest niezmiennie uznawane za jedną z najbezpieczniejszych form lokowania kapitału. Zabezpiecza finanse przed wszystkimi trudnymi do przewidzenia wydarzeniami takimi jak duże wahania walut, inflacja, czy giełdowy krach. Tę zaletę można docenić zwłaszcza w niespokojnych czasach, kiedy sytuacja polityczna i gospodarcza często zmienia się z dnia na dzień. Warto pamiętać, że wszystkie zawirowania i negatywne wydarzenia nie obniżają wartości złota, wręcz przeciwnie – wpływają na jej wzrost.

Niezależność złota

Inwestowanie w złoto pozwala więc na uniezależnienie się od politycznych i ekonomicznych katastrof. Ta forma lokaty kapitału wyróżnia się również dużą niezależnością od rządów i ich działań, w tym od nieodpowiedzialnych decyzji polityków. Niepewna pozycja dolara, niskie ceny, wszelkie napięcia geopolityczne wpływają jedynie na wzrost cen złota, a co za tym idzie są korzystne dla inwestora, który może tracić na innych lokatach.

niezależność złota

Duża płynność złota

Złoto to uniwersalny środek płatniczy, który da się wymienić na całym świecie, w każdym kraju. Złoto można spieniężyć niezależnie od sytuacji – zawsze znajdzie się nabywca, który wymieni je na gotówkę. Innymi słowy jest płynne finansowo, czyli można je bez problemu sprzedawać i kupować, jest powszechnie rozpoznawane jako środek płatniczy. W każdym zakątku świata ludzie znają jego wysoką wartość.

Złoto na niepewne czasy

Złoto inwestycyjne do doskonała lokata na niepewne czasy – takie określenie jest używane nie tylko przez zwykłych inwestorów, ale także przez ekspertów i analityków finansowych. To właśnie złoto jest lokatą, która pomaga przeżyć najgorsze kryzysy gospodarcze, w końcu jest odporne na inflację. Nierzadko ratowało życie w czasie wojny, kiedy pozwalało na przetrwanie w ekstremalnych sytuacjach.

Nie da się też ukryć, że złoto to jedyny środek płatniczy, który jest praktycznie niezniszczalny. Jest bardziej solidne od pieniędzy drukowanych na papierze. Nie bez przyczyny banki centralne przechowują w swoich sejfach sztabki złota, a nie papierowe banknoty. Sztabki nie ulegną zniszczeniu nawet w czasie najgorszych katastrof naturalnych jak powódź a także z powodu pożaru.

Oczywiście warto także pamiętać, że złota nie da się sfałszować. Złoto inwestycyjne oraz w każdej innej postaci jest starannie kontrolowane. W sztabkach i monetach zawsze sprawdza się zawartość cennego kruszcu. Czystość złota jest standaryzowana i kontrolowana między innymi przez rządy kopalniane i międzynarodowe rafinerie.

złoto na niepewne czasy

Złoto jako kapitał zapasowy i asekuracyjny

Kolejną zaletą inwestowania w złoto jest fakt, że ten kruszec stanowi doskonały kapitał zapasowy. Warto pamiętać, że centralne i krajowe banki wykorzystują złoto właśnie jako zapasowy kapitał. Każde bogate państwo posiada rezerwy złota w swojej skarbnicy. Eksperci doradzają, żeby inwestować w metale szlachetne od 5 do 10 proc. swojego majątku. Takie rozwiązanie jest polecane nie tylko największym inwestorom. To właśnie mniejsi inwestorzy mogą bardzo dużo skorzystać na złocie, ponieważ chroni ono przed fluktuacjami cen.

Inwestycja w złoto – korzystne rozwiązanie?

Oczywiście nie trzeba inwestować wszystkich swoich oszczędności w złoto lub inne szlachetne kruszce. Jednak przeznaczenie części środków na ten cel może zapewnić bardzo dobre zabezpieczenie finansowe. Bez trudu można zauważyć, że ceny złota utrzymują się na stabilnym poziomie, a nawet stopniowo wzrastają. Nawet jeśli zakupimy złote monety i zostawimy je w sejfie na kilka dziesięcioleci, nie stracą one swojej wysokiej wysokiej wartości i nadal będą aktualnym środkiem płatniczym, który możemy wymienić na dowolną walutę.

Golden Times

Termin „złote czasy” może mieć różne znaczenia w zależności od kontekstu. Jeśli odnosi się do motoryzacji, może odnosić się do okresu, który uznaje się za szczególnie udany, innowacyjny lub popularny dla tej branży. Przykładowo, dla fanów samochodów zabytkowych złote czasy mogą oznaczać okres, w którym powstały klasyczne modele samochodów, często uważane za arcydzieła designu i inżynierii. W poniższych przykładach przedstawiam kilka okresów, które często są uznawane za „złote czasy” w historii motoryzacji:

  1. Lata 50. i 60. XX wieku: To okres, w którym powstały wiele klasycznych samochodów, takich jak Chevrolet Bel Air, Ford Mustang czy Volkswagen Beetle. To także czas, kiedy rozwijano pierwsze systemy bezpieczeństwa i stylizowane nadwozia.
  2. Lata 60. i 70. XX wieku: Eksperymenty z silnikami, rozwój muscle carów, a także pojawienie się ikonicznych modeli, takich jak Ford Mustang, Chevrolet Camaro, czy Pontiac GTO.
  3. Lata 80. i 90. XX wieku: Okres, w którym rozwijano technologie komputerowe w motoryzacji, a także pojawiły się sportowe modele, takie jak Ferrari F40 czy Porsche 959. To także czas, kiedy motoryzacja zaczęła się skupiać na efektywności paliwowej.
  4. Lata 2000–2010: Eksploracja nowych technologii, w tym rozwój pojazdów hybrydowych i pierwsze kroki w kierunku elektrycznych samochodów. Pojawiły się też luksusowe SUV-y i crossover-y.

Oczywiście, to subiektywna ocena, a różni ludzie mogą uważać różne okresy za „złote czasy” w motoryzacji, w zależności od swoich preferencji, doświadczeń i zainteresowań.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *