– European Clean Transport Network Alliance (ECTN Alliance) łączy najlepszych w swojej klasie ekspertów w dziedzinie logistyki, transportu i energii w celu przyspieszenia dekarbonizacji transportu ciężarowego na długich dystansach w Europie.
– Celem ECTN Alliance jest rozwój wyjątkowej sieci terminali dla samochodów ciężarowych, strategicznie zlokalizowanych na europejskich autostradach i wyposażonych w ładowarki elektryczne dużej mocy oraz pompy do biogazu i zielonego wodoru.
– Po uruchomieniu operacyjnym, rozwiązanie ECTN rozwiąże problemy z pojemnością akumulatorów i znacznie poprawi warunki pracy kierowców ciężarówek, umożliwiając im pokonywanie krótszych dystansów.
– SANEF rozpocznie pierwsze testy na autostradach w 2023 r.
(Warszawa, 17.03.2023) – Trzy wiodące firmy – CEVA Logistics, ENGIE i SANEF, łączą siły w walce ze zmianami klimatu i powołują nowy sojusz – European Clean Transport Network Alliance (ECTN Alliance). Celem przygotowanego już wspólnie konkretnego rozwiązania jest dekarbonizacja drogowego transportu towarów.
ECTN Alliance, w oparciu o wiedzę i doświadczenie swoich członków założycieli – CEVA Logistics, ENGIE i SANEF – planuje budowę i obsługę sieci terminali dla samochodów ciężarowych, z niskoemisyjnymi rozwiązaniami energetycznymi do transportu towarów na autostradach w Europie. Przełomowy system zostanie dostosowany do ograniczonego zasięgu ciężarówek elektrycznych i wymagań dotyczących ich ładowania.
W przyszłości sieć terminali ma być dostępna dla wszystkich załadowców i przewoźników, zapewniając im prosty dostęp do niskoemisyjnych rozwiązań w zakresie biogazu, wodoru i energii elektrycznej, służących do ładowania i tankowania ciężarówek. Zlokalizowana strategicznie na autostradach sieć obejmować będzie też specjalne rozwiązanie informatyczne, umożliwiające firmom transportowym planowanie tras i harmonogramów załadunków w najszybszy i najbardziej efektywny sposób pod względem emisji CO2.
Celem projektu jest również poprawa warunków pracy kierowców długodystansowych samochodów ciężarowych. Będą oni mogli przebywać bliżej swoich miejsc zamieszkania, co ułatwi im możliwość wymiany naczepy w każdym terminalu przed powrotnym kursem. Rozwiązanie ECTN zwiększy więc atrakcyjność pracy w branży transportu drogowego i pomoże złagodzić skutki europejskiego kryzysu związanego z brakiem kierowców.
W 2023 r. sojusz przeprowadzi projekt pilotażowy we Francji, na trasie między Lille a Avignon, aby pokazać wykonalność koncepcji przed wdrożeniem na skalę europejską.
Zaplanowany na dwa lata projekt pilotażowy (proof of concept), który rozpocznie się w 2023 r., ma pokazać w jaki sposób model ECTN wpłynie na długodystansowe przewozy drogowe. Dedykowana flota 20 niskoemisyjnych ciągników siodłowych (napędzanych biogazem, energią elektryczną lub zielonym wodorem) będzie codziennie transportować 20 naczep pomiędzy północną a południowo-wschodnią częścią Francji, przeładowując i zmieniając je w pięciu miejscach testowych zlokalizowanych w oddziałach CEVA Logistics.
Lokalni przewoźnicy będą realizować transporty przed i po przewozie do i z miejsc testowych. Oczekuje się, że projekt pilotażowy pozwoli na stworzenie bogatej bazy danych umożliwiającej dokładne zrozumienie niskoemisyjnego wykorzystania pojazdów ciężarowych w przewozach długodystansowych oraz możliwości dekarbonizacji drogowego transportu towarowego w Europie.
Luc Nadal, Regionalny Dyrektor Zarządzający na Europę, CEVA Logistics, mówi: „Członkowie ECTN Alliance głęboko wierzą, że sojusze prywatno-publiczne mają do odegrania kluczową rolę w przyspieszeniu rozwiązań klimatycznych. Sojusz ECTN opiera się na pionierskim, holistycznym podejściu do dekarbonizacji transportu drogowego na długich dystansach. Jesteśmy dumni, że możemy rozpocząć tę śmiałą inicjatywę z najlepszymi w swojej klasie firmami, których połączone doświadczenie przyczyni się do sukcesu projektu„.
Złoto ma wysoką wartość od tysiącleci. Jest bardzo cenione przede wszystkim ze względu na rzadkie występowanie, a także swoje właściwości, ponieważ charakteryzuje się bardzo dużą trwałością. Jest także często wybierane przez osoby, które szukają bezpiecznych sposobów na inwestowanie.
Stabilność i bezpieczeństwo złota
Dla kogo inwestycja w złoto jest dobrym rozwiązaniem? Przede wszystkim dla osób, które chcą uniknąć dużego ryzyka. Od wielu lat złoto jest niezmiennie uznawane za jedną z najbezpieczniejszych form lokowania kapitału. Zabezpiecza finanse przed wszystkimi trudnymi do przewidzenia wydarzeniami takimi jak duże wahania walut, inflacja, czy giełdowy krach. Tę zaletę można docenić zwłaszcza w niespokojnych czasach, kiedy sytuacja polityczna i gospodarcza często zmienia się z dnia na dzień. Warto pamiętać, że wszystkie zawirowania i negatywne wydarzenia nie obniżają wartości złota, wręcz przeciwnie – wpływają na jej wzrost.
Niezależność złota
Inwestowanie w złoto pozwala więc na uniezależnienie się od politycznych i ekonomicznych katastrof. Ta forma lokaty kapitału wyróżnia się również dużą niezależnością od rządów i ich działań, w tym od nieodpowiedzialnych decyzji polityków. Niepewna pozycja dolara, niskie ceny, wszelkie napięcia geopolityczne wpływają jedynie na wzrost cen złota, a co za tym idzie są korzystne dla inwestora, który może tracić na innych lokatach.
Duża płynność złota
Złoto to uniwersalny środek płatniczy, który da się wymienić na całym świecie, w każdym kraju. Złoto można spieniężyć niezależnie od sytuacji – zawsze znajdzie się nabywca, który wymieni je na gotówkę. Innymi słowy jest płynne finansowo, czyli można je bez problemu sprzedawać i kupować, jest powszechnie rozpoznawane jako środek płatniczy. W każdym zakątku świata ludzie znają jego wysoką wartość.
Złoto na niepewne czasy
Złoto inwestycyjne do doskonała lokata na niepewne czasy – takie określenie jest używane nie tylko przez zwykłych inwestorów, ale także przez ekspertów i analityków finansowych. To właśnie złoto jest lokatą, która pomaga przeżyć najgorsze kryzysy gospodarcze, w końcu jest odporne na inflację. Nierzadko ratowało życie w czasie wojny, kiedy pozwalało na przetrwanie w ekstremalnych sytuacjach.
Nie da się też ukryć, że złoto to jedyny środek płatniczy, który jest praktycznie niezniszczalny. Jest bardziej solidne od pieniędzy drukowanych na papierze. Nie bez przyczyny banki centralne przechowują w swoich sejfach sztabki złota, a nie papierowe banknoty. Sztabki nie ulegną zniszczeniu nawet w czasie najgorszych katastrof naturalnych jak powódź a także z powodu pożaru.
Oczywiście warto także pamiętać, że złota nie da się sfałszować. Złoto inwestycyjne oraz w każdej innej postaci jest starannie kontrolowane. W sztabkach i monetach zawsze sprawdza się zawartość cennego kruszcu. Czystość złota jest standaryzowana i kontrolowana między innymi przez rządy kopalniane i międzynarodowe rafinerie.
Złoto jako kapitał zapasowy i asekuracyjny
Kolejną zaletą inwestowania w złoto jest fakt, że ten kruszec stanowi doskonały kapitał zapasowy. Warto pamiętać, że centralne i krajowe banki wykorzystują złoto właśnie jako zapasowy kapitał. Każde bogate państwo posiada rezerwy złota w swojej skarbnicy. Eksperci doradzają, żeby inwestować w metale szlachetne od 5 do 10 proc. swojego majątku. Takie rozwiązanie jest polecane nie tylko największym inwestorom. To właśnie mniejsi inwestorzy mogą bardzo dużo skorzystać na złocie, ponieważ chroni ono przed fluktuacjami cen.
Inwestycja w złoto – korzystne rozwiązanie?
Oczywiście nie trzeba inwestować wszystkich swoich oszczędności w złoto lub inne szlachetne kruszce. Jednak przeznaczenie części środków na ten cel może zapewnić bardzo dobre zabezpieczenie finansowe. Bez trudu można zauważyć, że ceny złota utrzymują się na stabilnym poziomie, a nawet stopniowo wzrastają. Nawet jeśli zakupimy złote monety i zostawimy je w sejfie na kilka dziesięcioleci, nie stracą one swojej wysokiej wysokiej wartości i nadal będą aktualnym środkiem płatniczym, który możemy wymienić na dowolną walutę.
W dziedzinie transportu można wskazać kilka okresów, które są uznawane za „złote czasy” ze względu na znaczące innowacje, rozwój infrastruktury, poprawę bezpieczeństwa i efektywności. Poniżej przedstawiam kilka przykładów takich okresów:
- Lata 30. i 40. XX wieku (Era lotnictwa): Rozwój lotnictwa w tym okresie przyniósł nowe możliwości podróżowania i transportu towarów. Modele samolotów, takie jak Douglas DC-3, stały się powszechnie dostępne, a loty transatlantyckie stały się bardziej dostępne dla publiczności.
- Lata 50. i 60. XX wieku (Era motoryzacji): Okres ten to czas, gdy samochody stały się bardziej powszechne, dostępne i popularne. Rozwój autostrad, produkcja masowa i wzrost gospodarczy przyczyniły się do transformacji krajobrazu transportowego.
- Lata 70. i 80. XX wieku (Era transportu publicznego): W wielu miastach rozwiniętych krajów rozwijają się systemy transportu publicznego, takie jak metro, autobusy i tramwaje. Inwestycje w transport publiczny miały na celu zminimalizowanie korków ulicznych i poprawę dostępności do różnych obszarów miejskich.
- Lata 90. XX wieku (Era telekomunikacji i internetu): Rozwój technologii komunikacyjnych, w tym internetu, wpłynął na transformację sektora transportu. Powstały nowe modele biznesowe w dziedzinie transportu publicznego (np. aplikacje do dzielenia się przejazdami) i usługi dostawy (np. e-commerce).
- Lata 2000–2010 (Era elektrycznych pojazdów): W tym okresie nastąpił rozwój elektrycznych pojazdów, zarówno w segmencie samochodów osobowych, jak i transportu publicznego. Wzrost świadomości ekologicznej doprowadził do większej akceptacji dla pojazdów z napędem elektrycznym.
- XXI wiek (Era autonomicznych pojazdów): Rozwój technologii autonomicznych pojazdów, wykorzystujących sztuczną inteligencję i zaawansowane systemy bezpieczeństwa, otwiera nowe perspektywy w dziedzinie transportu. Autonomiczne pojazdy mają potencjał zmienić sposób, w jaki podróżujemy i transportujemy towary.
Te „złote czasy” w transporcie są zwykle związane z kluczowymi zmianami technologicznymi, społecznymi i ekonomicznymi, które wpływają na sposób, w jaki ludzie podróżują i transportują towary. Współczesne innowacje, takie jak elektryczne pojazdy czy rozwój autonomii, kontynuują ewolucję w dziedzinie transportu.